2010. november 24., szerda

A sárkány maga - FT 95 % (almost) PASSED

2010/XXIII. rész
November 24. Szerda 6:33 PM
Suction: 3.4
Flight time: 2.7 hours , type: BH06

A mai nap sem kezdödött túl késün. Nyolc órára mentem a Chiccoba, azzal a tervvel, hogy elöször megnyomom az elméleti vizsga kérdezz-felelek részét, majd jön Clayton egy rövid formába hozó gyakorlattal, majd kis szünet és 2-töl Cathy - a sárkány maga -, akivel meg kell küzdenem.
Ehhez elözö nap kaptam egy szolid 4-5 órányi tervezési feladványt, ahogy azt tegnap irtam.
A mai blog alapvetöen szakmai tartalmu, de az olvasók kedvéért igyekszem a nép egyszerü gyermekei számára közérthetövé tenni a helikopter iparággal kapcsolatos szakmai nézeteimet.
Lássuk tehát közérthetöen:
Mi a különbség a helikopter és a repülö között?
A repülö autó 4 kerékkel, a helikopter motor 2 kerékkel. A helikoptert mindig vezetni kell, mert magától csak a picsába tud menni. A repülö, ha nem cseszteted, alapvetöen hajlandó arra menni magától amerre kell.

Mi a különbség egy benzin motoros kis helikopter és egy hajtómüvel ellátott helikopter között? Az elsö olyan mint egy moped, a második olyan mint egy speed motor, az egyszerüség kedvéért legyen mondjuk Ducati - ti. én azzal járok, ha otthon vagyok.

Mi a különbség sik vidéken helikopterezni, pl. Florida vagy a Sziklás hegységben repülni, pl. B.C.?
Kb. annyi, mint a Balatonon vitorlázni vagy az Atlanti-óceánon hajózni vitorlással.
Összefoglalva, ahogy autót meg lehet tanitani vezetni szinte bárkit, csak idö és türelem kérdése, repülöt is meg tud tanulni valaki vezetni. Helikoptert is meg tud tanulni vezetni sok ember, de ha olyan tanul meg akinek nem kéne, az nagyon hamar kivégzi magát - mint egy idióta a motoron..
A helikopter gyakorlatilag egy olyan elvetemült szerkezet, ami nem áll másból, mint 2 iszonyu pusztitásra képes fünyiróból, ami ráadásul össze van kötve. Az egyik a fejed felett, a másik a hátad mögött. A bajt alapvetöen a hátad mögött lévö szokta okozni, amikor beledarálsz valamibe vele, a nagy pusztitást ezzel szemben utána a fejed felett lévö csinálja.
(mert az elsö darálás miatt kb 99 % valószinüséggel felborulsz) Jó mi?
Fenti példával élve, én eddig egy mopeddel motoroztam leginkább sik vidéken. Most ezzel szemben rá kellett ülnöm egy kibaszott hisztis speed motorra, felmenni vele a hegyekbe, a szerpentineken gyorsasági futamot tolni Rossival és Stonerrel.
A mai Flight Test kb. erröl szólt. Ettöl aztán bár szinte mindent meg tudtam csinálni, mert nagyon akartam, de azért szépnek nem volt szép a "motorozásom", csak jó. De az is valami.
A földi rész nem volt vészes, sok-sok sok buzi kérdés, amivel találkoztam arra tudtam a választ, amire nem, ott improvizáltam. Clayton nem volt vészes a formába hozó bemelegitésen, még alakitotta az utolsókat rajtam a levegöben, a Sárkánnyal való találkozásom elött.
Andy becsületére legyen mondva - amiért nagyon tisztelem - még odajött és biztatott, olyan BRO stilusban, "That's will be fine man!" Jó gyerek, csak egy állat.
Utána lett volna kb 1.5 óra szünet, de a buzeráns, aki elöttem repült lemondta(?!), ugyhogy elökerült Cathy egy szörme kabátban és egy piros sisakkal a kezében és mondta GO.
Tudni kell 2 dolgot, az egyik, hogy az idö folyamatosan romlott, a másik meg hogy olyan geci hideg volt és van, hogy pl. Clayton délelött hótaposoban és kesztyüben tuningolt engem, pedig a Jet Rangerben van fütés. Nagyjából van.
A dolog ugy kezdödött, hogy Cathy mondta, kezdjem el a ground checket, azaz hogy mindent átvizsgálunk hogy jónak tünik-e és majd Ö csatlakozik és kérdez. Csatlakozott és kérdezett. Ezeknek a vizsgáztató nöciknek ez a mániájuk, ez az állandó érdeklödés... Gaby, az FAA vizsgáztatóm Floridában is állandóan érdeklödött, kizárólag szakmai dolgokról...
Cathy például megkérdezte tölem, hogy mi az a 2 szürke doboz a hajtómü /a kályha/ oldalán. Az egyikbe elektromos madzagok mentek, a másikba meg valami fémmel boritott kábel. Pont semmi fogalmam sem volt róla, blöff - FCU /fuel controll unit/ nem nyert.
Beültünk, berugtuk a cuccot. Pörögtek a fünyirók. Elöször, mint egy navigációs gyakorlat gyanánt, elindultunk Pitts Lake felé. Rögtön elindulás után láttam a fasza sikh templomot, de igazán nem voltunk jó helyen. Ezt nagy rutinnal eltitkoltam, és kb 1 perc mulva jött a megvilágosodás, helyre tettem magunkat, mert kb. fél mérfölddel jobbra voltunk. Innen kis rádiózgatás után elindultunk észak-nyugatnak. Kb. 5 NM -re volt egy pici tó, amit kb. 3 perc alatt értük el.
Egy a közép korból itt maradt eszközzel - amit az amerikai vagy a spanyol talált ki szerintem 300 éve - a fedélzeten, helikopter vezetés közben ki kell számolni, mennyi a sebességed. Ez a szerkezet amugy egy logarléc - már ha van még a földön olyan ember aki tudja vagy látott olyat - amit tekergetni kell egy tárcsa körül. /ld. a képet jobbra - a szerk./ Fostam az adatokat, a NASA is megirigyelhette volna a Kennedy ürközpontban. Mentünk még kb. 4-5 percet, mire a nö kitalálta, hogy akkor vegyem fel a szemellenzöt, mert most kiteszteli rajtam, hogy birok-e müszeresen helikoptert vezetni. Ez canadai sajátosság, az amerikainál a vizsgán ezzel pl. nem csesztetnek. Birtam vezetni müszeresen. Jött a következö játék, még mindig a szemellenzövel, ami nem más mint egy szemüveg aminek a felsö fele le van sötétitve, igy csak a müszereket látod. Én pl. nem annyira láttam a müszereket, mert ez alá nem lehetett felvenni szemüveget. De az az 1000 óra müszeres gyakorlat elözöleg elég volt félig vakon is, hogy a Jet Rangert elvezessem. Szóval jött ez a csukd be a szemed Öcsi, én elcseszem az egészet Te meg majd hozd helyre ha szólok. Joh.
Miután ezen tul voltunk, valami hegy tetején találtam magunkat a levegöben. Cathy mutatott nekem egy havas kis tisztást, ahová le kellett szálni. Sárkány önagysága amugy ült mint egy duzzogó hörcsög mellettem és nem annyira szólt semmit, csak hümmögött. Ettöl nö az önbizalmad, ha nem tudnád.
Ezt a játékot "confine area approach"-nak hivják, a hegyekben különösen szar, mert
a./ kurva magasak itt a fák, kb. 30-60 méter
b./ semmi, de semmi információd nincs arról honnan a picsából fuj a szél
c./ mert tagolt a terep, dombokkal meg minden szarral, amit csak el tudsz képzelni
Beestünk a területre. Nem annyira szálltam le, mert nem igazán tudtam a hó alatt mi van, de láttam egy kicsi jég foltot, és feltételeztem, hogy még egy befagyott tó is lehet. Persze Cathy nem hagyta ki, kérdezte leszállok-e? Nem cicám, a f... m se tudja, mi van a hó alatt.
- Jóóóó. - mondta, de azóta se árulta el mi volt a hó alatt. LoL.
Innen, miután geci magasak a fák, csak függölegesen lehet elemelkedni. Ez olyan, mint ami a filmekben van, de a valóságban, nagyon szar igy felszállni. Félután a kis édes elkezdte nyomkodni a 2 sornyi warning és caution light test gomját, ami az etikett szerint az jelenti, hogy szimuláljuk a "beszart a helikopter" érzést. Vissza a hóval teli lyukba. Geci jó, igy kell csinálni.
Ujra fel és le... Sárkány füstöt eregetve kiköpte a következö ötletet, deviation ecsém. Innen ahol most vagyunk, menjünk el Cultus Lake-hez. Nyomott valami köritést, hogy a Customerek most találták ki, hogy oda akarnak menni. Á faszt, csak szivatott.
Imádtam. Kb. annyi fogalmam volt arról, hogy hol vagyunk, mint macinak a téli álom utáni elsö reggelen, tavasszal. Mindegy, tagadni kell. Mindent.
Nagyjából sejtettem hol hagytuk abba a bohockodást a szemellenzövel, löttem egy irányt, hasaltam egy távolságot. Megjött a Fraser River képe, megláttam a Mission melletti auto versenypályát, a Cultus Lake-nél meg jártam Andyvel, meg kocsival. Sinen voltunk.
A terület eléréséhez át kellett repülni a Sumas-hegyen. Közben elkezdett havazni és a felhözet meg süppedt lefele, kb. 1800 feetnél magasabban már nem tudtunk menni. Mint késöbb kiderült, a Sumas-hegynél van egy genya bánya amit el kell kerülni. Ezt egyrészt nem tudtam, másrészt a térképen meg nem láttam. (Mert a szemcsi a 2 ülés között pihent.) A Sárkány hörögve kérdezte, hogy miért repülök a 2 bucka közötti lyuk irányába? Jobb hijján az igazat mondtam neki, ösztönösen a lyuk felé haladok. LoL.
Ez nem fallokrata megállapitás, a Hármashatárhegyen is igy csinálod, ha repülsz át Óbuda felé, a Virágos Nyeregnél repülsz át, nem a dombok felett. Ösztönösen babám.
A választ elfogadta, majd lehuzta a hajtómüröl a gázt alapra, és jelezte:
- "Simulated engine failure!" - örvendek a szerencsének.
Collectiv down, check speed, check rotor RPM, turning to the wind, confirm SPOT. Emergency call - na ez elmaradt. Már mentünk is tova. Még mielött a következö hegyet elértük volna, kiértünk a Sumas által körülhatárolt sik vidékre. A Sárkány itt elforgatott engem nyugatnak, és jelezte, találjunk egy jó kis mezöt, ahol tovább lehetne engem csesztetni. Találtunk. Leszálltam.
Kitalálta, hogy itt auto rotationokat fogunk csinálni. (straight in és 18o)
Auto rotation:
A helikopter a közhiedelemmel ellentétben nem zuhan le (azonnal), ha megáll benne a motor. Miközben önfeledten halad lefele, a levegö forgatja a rotort, amitöl ez egy kiegyensulyozott kis merülésnek tünik. Na már egy helikopter pilótának tünik annak. Amugy egy amatör földi halandónak olyan mint a zuhanás, közvetlenül a halál elött. De ez igy természetes. Az auto rotáció az is amikor ezt gyakorlod. Ennek 2 változata van.
1./ amikor még a történet (szomorú) vége elött föltekered a szenet a motorra, amit a gyakorlat kedvéért vettél le és igy fejezed be az autorotációt kvázi biztonságosan.
Kiegészités: miután a hajtómüves helikopter leginkább egy speed motorra hasonlit, ez kicsit itt macerásabb, mert ahogy a speed motornál sem lehet beletépni a gázba, mert minimum felágaskodik a verda, a turbine engine-re sem lehet rátépni a szenet, mert szétesik a picsába. (power recovery)
2./ amikor nem teszed vissza a motorra a teljesitményt, hanem a földig csinálod a gyakorlatot, és a rotor energiáját használod arra, hogy biztonságosan talajt fogjál. (full down auto)
Mind a két technikával iszonyatos mennyiségü helikoptert törtek már össze gyakorlat közben. Egy Jet Ranger ára kb. 6-800 ezer dollár, nem különben a potenciális humán veszteségröl, ettöl azért aggodalmas mindenki. Értsd - izgul.
Ez is megvolt. Közben a föld közelében Katalin szórakoztatott még 2 gyakorlattal, lazitás képpen, jam pedal - amikor beragad a pedal és pörög a helikopter a tengelye körül. Láss csodát ez is kezelhetö. Majd pedig a engine failure during hoover, amikor függesz a földtöl kb. 3-5 feetre és leveszi a szenet, a szokásos tüzet okádós kiáltással:
- "Simulated engine failure!"
És még mindig nincs vége. Szálljunk fel, emelkedjünk és csináljak neki gecire döntött fordulót. Balra. Mert arra szarabb. Kis füst az orrlyukán, kék. Jelzi elégedett a kantra vágott fordulóval.
- Jó menjünk vissza a repülötérre. - mondja a piros sisakjából kifele beszélve.
- Az északi hangárokhoz. Ez átbaszás volt, mint késöbb kiderült.
Sárkányom lenyul középre a pultra és kikapcsolja a hidraulikát. Ettöl a kormányok olyanok lesznek, mintha egy vödör éppen kötö betonba dugták volna. Ez is csak egy hiba...
Erre is van egy fasza mondóka. Ennek a hibának az a baja, hogy egyrészt fáradsz töle, másrészt kell hozzá egy hosszu egyenes terület, pl. leszálló pálya, mert ilyenkor ugy kell a helikopterrel leszállni mint egy kis Cessna-val. Na ez legalább megy simán. Kicsit neheziti a pályát, hogy a kormányt nem birod mozgatni. Clayton annak a hive, hogy a végén, körkörösen, kurva gyorsan mozgasd a kormányt, mert ez segit. Más nagy Sasok, mint pl. Andy és pl. Cathy ezzel nem értenek egyet. Én - nyilván kitaláltátok - tészta keverö párti vagyok. Mindegy, jó lett.
Ösárkánysága a földön kicsit hörgött a tészta keverés miatt, de csak becsületböl.
Erre még mindig nem volt vége a sportnak. Mondjuk ekkor éreztem már, hogy a tököm tele van a végtelennek tünö ötlet halmazzal.
- Jó, menjünk vissza a hangárokhoz, de NO HOOVER TAKE OFF -val. Ez olyan macsós elindulás helikopterrel, akkor kell csinálni ha nagy hóban vagy homokban dekkolsz és ha lassan - ügyesen veszed el a gépet a földröl, akkor pont semmit nem látsz majd, mert a rotor szél felkavarja és felkapja a havat vagy a homokot.
Elvettem és orra is állitottam a cuccot. Ez nem annyira helyes, de már nem volt türelmem, meg leginkább siránkozott a torony, hogy huzzunk már a picsába a 19-es pályáról, mert leszálló gépe van. Utálom, ha a seggemben egy 60 tonnás vasaló gépet érzek...
Azt hittem vége. Hiba volt.
Leszálltam a SPOT Alfán, és erre Katalin kitalálja, hogy akkor még itt van egy fasza kis lejtö, csináljak neki 2 slope landinget. Ez olyan buli, amikor egy ferde talajra kell letenni a gépet és fel. És le és fel. Macera. Nagyon. Ez is egy olyan játék, amivel könnyen - praktikusan különösebb erölködés nélkül fel lehet boritani egy helikoptert.
Na, erre nem volt már türelmem. Ezt az egy szart ujra kell futnom Katalinnal holnap vagy holnap után.
Amugy ez is megvolt.


Ime egy kép a birtokról, feldiszitve. A többi holnapra maradt.
További kellemes napot mindenkinek!

Orgy(c)

1 megjegyzés: