2010. november 11., csütörtök

Rememberance Day - Canada 2010.11.11.

2010/XVII.
2010. November 11. Csütörtök 7:42 PM ( Flight time: 1:42 Type: Bell 206 )


Ö itt Alec. Reggel talákoztunk a nagyszobában, frissen volt vágva a haja és glott gatyában ült a Tv elött. Éppen elö közvetítés ment a " Memorial Day" ünnepségekröl. Tevölegesen egy franciául szinte egyáltalán nem tudó , valami pap féle éppen próbált felolvasni valami imát fraciául. Ez ugye majdnem olyan jó, mint amikor a francia beszél angolul. Kérdeztem is Alec-et, hogy mi van, ö nem jön? De csak késöbb..
Na erre beállitott ebben az egyenruhában. Nem annyira akartam bele keveredni ebbe a dologba, nem is igazán értettem a dolgot, mig nem kiderült, hogy Alec - waze - háborus veterán ecsém.
Fél évet nyomott Afganisztánban. Ettöl van neki pl. ilyen szép egyenruhája. LoL. Ma ö pl. ebben is repült. Azt azért nem fogtam, hogy miért?
Az idö persze megint elromlott.. Ezért ma csak maximum a tegnapról lemaradt képeket tudom felrakni. Tudnillik mint ahogy az várható volt, a B.C. mountain képek javitják a nézettséget. Ezt az információt komment formájában kaptam, valahogy ugy, hogy jó-jó ez a sok zagyvaság amit összehordasz, meg a hülye helikopteres képek is jók, föleg hogy piros, na de a hegyek, az gyönyörü.
A hegyek most kicsit hanyagolva vannak, én is sajnálom ezt. Egyrészt ma repültem utoljára Claytonnal, mert jövő héten elmegy meglátogatni a növérét Vancouver Islandra, mielött elhuz Austráliába tüzet oltani.
Én megnyertem magamnak Andyt. Jövö héttöl. Andy mindig rövid nadrágban van (?!) , és érzésre ö az aki Isten után az egyetlen, aki igazán tud valamit a mountain flyght -ról. :-)
Ma egyébként Calytonnal a helikopter és az én csesztetésem zajlott, különbözö jópofa hibák elöidézésével. Érdekes, hogy még mindig van olyan hiba, értsd "hiba", amivel eddig nem találkoztam. Ment - ment a mai nap, de kb. 1,5 óra után kicsit sok volt.
Minden esetre ezt a kis piros csodát egyre inkább megkedvelem, mert nem is annyira gonosz, és vannak kifejezetten értékelendö jó tulajdonságai is.
Repülés után elmentem a Japcsi étterembe, ami hál' Istennek nyitva volt, ettem egy Lunch Box D-t, ittam 2 zöld teát, majd haza jöttem. Ez a mutatvány jattal volt 15.00 CAD.
Kb. fél 4- kor elmentem edzésre. Amit megszivtam, mert a MD miatt 4 - kor bezárt a GYM.

Ma ennyi volt a nap. Most reggel fél 6 van otthon. Ilyenkor mindig várom egy kicsit az otthoni reggelt... Mert amikor elmulik a Hawai feeling, akkor azért elökerül helyette Rambo bácsi, evvel a frenetikus - egyedül a világ ellen - érzéssel, amibe azért bele lehet fáradni.

Lassan oda jutok, hogy ha kivánni lehet, csak egy napot szeretnék, amikor nem jönnek rossz hírek otthonról. Mert ma is jött rossz hír..
Most ugy érzem, abba kell kicsit hagyni az irást, mert kihallik a sírás belöle.
FAQ.
Fáradok?!

Orgy (c)

2010. november 10., szerda

Mountains - a hegyek felett ( sok képpel )

2010/XVI.
2010. November 10. Szerda 7:33 PM
( Flight time: 2:00, Type: B206 )


A mai nap undokul kezdödött. 3 sms, 2 nem fogadott hívás, kb 4 órakor reggel és üzenetek, az azonnali otthoni kapcsolat felvétel szükségességéröl.
Na ez az, amiböl tudod, hogy a reggeled el lesz cseszve. De nem teheted meg, hogy kibannolod a rendszerböl a kommunikációt... Sux.
Reggel 8 órára megjött az összes roszz hír, illetve azt hittem, ugyhogy irány a Chicco. Clayton jelezte, hogy induljunk hamarabb. Jó. A hangárban tüzetesen átnéztük a bringát, ami mára persze kis ellenörzö kviz játékká alakult, ahogy erre számitani lehetett.
- Ez mi, az mi? Ujabb kis ajtó kinyit, na és itt mit nézünk meg, stb.?
Kiváló, napsütéses, kirobbanóan szép idö volt. Ezért aztán irány a hegyek. A mai menü, ami a Canadai vizsgámat késziti elö - kisebb müszeres bohóckodás, steep turn / fordulni jobbra - balra 360 fokot, jó nagy konstans bedöntéssel, közben nem esni kelni /, deviation.


Deviation, az annyi:
- Na ecsém itt szar az idö, ugyhogy akkor A helyett megyünk B-be, improvizálj, találj oda.
Amikor bevégeztük azt a kis deviation bulit, egy völgyben találtuk magunkat, kb 4.000 feet magasan / kb. 1.400 m - a szerk. /, ahol is ujabb feladat várt, Clayton jelezte,hogy ö most egy vizügyi szaki és vizmintát kell vennie, legyek kedves a folyó parton találni egy helyet, ott leszállni.
Pisálnia kellett amugy, mint késöbb kiderült. :-)
Itt aztán megtapasztalhattam mitöl is más a hegyekben bohóckodni, mint a szuper sik Floridában. Nagyon nagyon más. Kinéztem egy finom kis homokos placcot a folyó szélén, mert amugy merö szikla volt az egész terep. Megkaptam az elsö leckét, mi az amire figyelni kell a hegyekben, elcsesztem kicsit az elsö leszállást, elkezdtük ujra, másodszorra jó volt. Clayton bevallotta az igazi okát annak, miér is akart kiszállni , azon kivül, hogy az iPhone-omra képeket csinál. Mint elöbb jeleztem.. pee...


Már mentünk is tovább. Vissza fele, a völgyben Délnek. Éreztem, hogy megint meg akar szivatni, és lehuzza a gázt még a völgyben, és vigyorgó tekintettel elsüti:
- Simulated engine failure! Baszd meg. De azért jó arc.
Nehéz döntés volt, elöttem szar volt, hátam mögött meg a hegyek. Kiértünk egy nyilt terepre, elsösorban ennek a kis akciónak az eredménye képpen. Itt aztán, volt néhány igazán ferde placc, ez a következö játék része , a slope landing. Ferde talajra leszállni. Ez nem annyira eccerü, mint látszik, mert ha a helikopter ferdén áll, egyrészt kurvára fel akar borulni, másrészt a rotor alkalmasint ferdesége miatt nem annyira akar sem le, - sem fel egyenesen menni. Hozzá nem értöknek szerintem szakmailag ennyi elég.
Miután elöfordulhat még, hogy az olvasóim egyszer helikopterrel terepen dolgoznak, itt mondom el gyorsan azt a 3 szabályt, ami a járó helikopterböl való ki -és beszállást irja le:
- a helikoptert mindig szemböl vagy maximum oldalról közelitjük meg, ugy hogy a soför lásson
- a fejünket lehajtjuk ( mint a filmekben ) és semmit de semmit nem emelünk feljebb, mint a vállunk magassága
- ha ferde talajon szállt le a madár, hegynek le szállunk ki és hegynek fel szállunk be
Na most már jöhettek Helki Sky-zni.


Vissza a bázisra. Minden jó volt. Állat volt a mai nap. Közben azért kiderült néhány dolog, ami megerösitette bennem az elmult kb. 1 év tapasztalatát, mi szerint:
Soha nem tudhatod, hogy akivel találkozol, késöbb, még mi jót vagy rosszat tehet neked az életben. Még ha azt hiszed vagy ugy is látszik, hogy semmit, ez drága barátom még a feje tetejére állhat. Ugyhogy nagyon óvatosan kinek mit mondasz és kivel arcoskodsz...
Magyarázat: Miután Cathy a fönéni és föpilóta és minden tudás és hatalom birtokosa megkérdezte, hogy ma hogy ment a repülés, a következöt mondta:
- Hallom tegnap jól ment, és nagyon nagyra értékeled az oktatódat, Claytont szakmailag.
- Igen, mondom, örülök neki, hogy végre olyan emberrel repülhetek - a Bristows majmok után - akitöl igazán lehet tanulni...kis nyalás, csillogó tekintet.
- Igen, mesélte tegnap Clayton.
Hatás szünet, én kicsit értetlenül nézek a nöre, bár gondoltam reportolt Clay a fönökének..
- Clayton ugyanis a férjem, beszélgettünk rólad este... Mondja Cathy mosolyogva.
Basszus! Juuuj de nagyon kell vigyázni.


Gyorsan össze szedelödzködtem, elpasszoltam valami elméleti kérdezz felelek játékot a ground school-os macikkal közösen és elmentem az autót megjavittatni.
Közben kiderült - kicsit tán erösebb hangerövel, mint vártam - hogy ha a Gex a családi birtokon bekapcsolja a MacBook Pro Apple notebookját, ami ugye eleve maga az anti Krisztus, akkor a T-Home internet elmegy a picsába 2 napra.
És ezért is mi vagyunk a hibásak, meg a Steve Jobbs. Ugy hogy, miután leadtam az autót, kerestem egy internettel bíró kávézót, és online elvittem a rendszert odáig, hogy legyen net ujra a családi birtokon. Kicsit hülyén néztek rám, amikor nem látszott, hogy fülhallgató van rajtam és abba beszélek, nem pedig magamba.. Utálom azt a geci T-Home által a családi birtokra beépitett foss ZTE kinai modemet, amivel szivunk amióta csak az IP Tv-t beüzemelték.
Az autót 2,5 óra alatt megcsinálták, nem fájt jobban mint 350 CAD. Ez megint hihetetlen frappánsan, gyorsan és jól ment. Nem tartott sokáig, nem akartak lehuzni. Söt, nem cseréltek olajat a motorban, mert igaz, hogy a Montana computere egy ideje sir e miatt, de az ember mondta:
- Öreg autó, jó abban a régi olaj is. A computert meg resetelni kell.
A hét további részével kapcsolatban kisebb változások várhatóak.
3 napos ünnep lesz, ugy hogy preventive elkezdtem szervezni V.-be egy 2 napos kirándulást, komppal, autóval, péntektöl.
Erról online beszámolok reményeim szerint.
Orgy (c)

2010. november 9., kedd

Hurrá repülünk ( v2.0 )!!!

2010/XV.
2010. November 9. 4:08 PM Kedd
( Flight time: 1:36 , Type: Bell 206 Jet Ranger )

Hírek
  • Igeeen. Ma debütáltam a Chiccoban waze. Elkezdtem a repüléseket.
  • Tix szóvá tette, hogy kibloggoltam, de azért elkezdete áldásos közremüködését a blog szerkesztésében - köszönöm neki
  • a Bankár megpróbált bereggelni egy kommentet, ami saját állitása szerint kedves volt és konstruktiv. A blogspot meg kidobta valami udvariatlan üzenettel... - ujra játszás?
  • Zsocc próbából reggelt egy kommentet, és neki meg waze müködött - igaz, hogy Ö a Gleccser Lesröl próbálta meg Austriából, ami ugye nagyrészt Európa versus Magyarisztán ( ahol a Bankár ücsörög ) - kösz.
  • az autón kisebb korrekciós mütétet kell végrehajtani holnap, mert olyan hangot hallat fékezés közben, mint amikor a husdarálóba csavar hullik - erröl majd beszámolok


Éjszaka nem aludtam jól. Nem tudom miért. Illetve...
Az utolsó mondatok, pl. villany szerelö:
- Ez itt akkor a fázis.. illetve... ( Haha és bocs. )

Nem voltam edzésen, mert lusta voltam. A VRC fittnessröl annyit kell tudni , hogy este 11 -ig van nyitva, szerintem, ha f4-ig nem érsz oda, már csak 8 után szabad menni. Egyébként a nagy Budapesti MoM Wellness is pont ilyen, a vállalati bérletesek miatt f5 és 8 között egy horror.
Tegnap meg 8 után nem volt kedvem elindulni, ti. genya hideg volt, meg mert filmet néztem.
Visszatérve az eredeti problémára, ha 2-3 napig nem futok vagy mozgok, akkor utána nem alszom jól, hanem elkezd járni az agyam. Ezt tetézte a f5 körül érkezö sms, ami bár nem csilingelt, mert már kikapcsolom a hangot, de zizegett - a franc essen bele az iPhone-ba.
Tíztöl repültem, no stressz, 8:30 -ra mentem a Chiccoba. Szereztem informaciot, melyik légijárművel fogok majd haladni, szereztem egy nyomtatót, kinyomtattam a meteort.
Itt jegyzem meg, hogy Clayton igéretével ellentétben, aki napsütést prognosztizált mára, esö, alacsony felhö alap, és 4 fok ami várt rám. Holnapra is napsütést igért , na kiváncsi vagyok.
Adtam egy kis pénzt Lynnek, aki bár nem fiatal, de a pénz akár csak virtuális értkezésére is kinyilik mint a tavaszi virág esö után és fiatalodik is hirtelen 5-10 évet. LoL.
Ezek után szereztem a repülö térröl egy diagrammot, jobb ha legalább nagyjából van fogalmunk arról hol is vagyunk. Ezt aztán megpróbáltam lekicsinyiteni a szolgálati fénymásolóval, amihez min. kellett volna egy programozói szakvizsga. Ez csak részlegesen sikerült, eztán feladtam.
Mindegy Clayton ugyis összefirkálta...
Az avianikában nem jártas hallgatóság kedvéért elmondom, hogy a repülö és a helikopter nem az aerodinamika miatt repül, hanem a papirok miatt, ami vagy már a fedélzeten van, vagy a pilótának kell elöállitania a repülés elött. Ezen igazságot mi sem egyszerübb bizonyitani, ha nincs papir, a szerkezet nem repül... tehát ha van papir, akkor ettöl repül.
- Miért is modtam ezt el?
A világ ezen felén elö kell álllitani egy un. Weight and Balance sheet-et, ahhoz, hogy a szerkezettel lehessen repülni. Lényegében ki kell számolni nem borul e fel a cucc vagy esik hanyatt vagy orra, ha felesik a levegőbe, mind ez a suly elosztás miatt...Ez egyébként a forgó szárnnyal bíró szerkezeteknél kritikusabb, mint a repülöknél..
Na ezt a W / B sheet-et előre leprogramoztam egy xls.-ben és igy a lehetö legkevesebb munkával elöállitottam és az erre rendszeresitett papirra vetettem.
Mert az emberi lustaság bár határtalan, de mindenképen hasznos.
Erre egy közelmultban történt eset a legjobb példa, amikor is nem mondtuk le a B. Tv-t, bár a T-Home bekötötte az IP tévét. Ami pont fél napig müködött, azóta, kb. 2 hete nem annyira. A lustaság itt is meghozta a maga gyümölcsét, back up rendszernek ott maradt a B. Tv, igy van mit ( nem ) nézni a családi birtokon.
Aztán megvártam, amig megjön Clayton. Láthatólag melegség öntötte el a szivét, hogy nem a puszta seggemre ücsörgök ott és várom, hanem felkészülten.. Hiába , a MAX-os iskola..
Felmentünk a board roomba, briefingelni, Clayton kicsit összefirkálta az airport digrammot és pedig okosakat kérdeztem.
Kis pisi, egy két aláirás itt - ott pre judis, majd irány a hangár, ahol tüzetesen átvizsgáltuk a verdát. Kicsit aggasztónak tartottam, hogy éles szemmel ( good eye ) rögtön találtam a motor térben , meg itt ott egy két kábelt, ami szét volt huzva. Ezért aztán bevéstem magamban a local szerelöknek néhény rossz pontot és magamnak meg beirtam a gyors memóriába, hogy itt bizony
s o h a de soha ne bizz meg a szerelökben!!!
Ekkor már persze esett, és kurva hideg volt. Láttam amint Andy ( ö a legöregebb oktató, a canadai hegyi helikopterezés dojenje - a szerk. ) egy kicsit nagyobb körturára indul a hegyekbe, akkurátusan bepakolt hátulra egy szörme kabátot, - olyat amiben a Malamutokat küldik a Yukonon -, egy hótaposót, meg egy hálózsák szerü cuccot, mint késöbb kiderült - parka.
Meg is állapitottam, hogy nem volt hibás elgondolás a LaFuma pehely hálózsák beszerzés ( extrem -25 C ) pont erre való hivatkozással...
Beültünk, bénáztam kicsit a sisakkal, a szemüvegemmel, az ajtóval, mert persze nem akartam bebaszni , mint a klozett ajtót, és hajrá. Check list, start up, gyia.
Amikor beülsz egy helikopterbe egy fazon mellé, ugy hogy nem repültél még vele, az mindig egy nagyon kritikus momentum. Mert egy helit hihetetlen gyorsan össze lehet törni, a hajtómüves cuccban pedig pillanatok alatt lehet 2-300 ezer dollár kárt csinálni. Clayton jól viselte az elsö egy percet.. Mert az elsö egy perc alatt azért az kiderül nagyjából, hogy mekkora barom az ember.
Még felszállás elött látszik sok minden abból, ahogy mozogsz a kabinban, de amikor egy helioptert elveszel a talajról, és kb 1-2 perc mulva felszállsz, kb. 70-80%-os pontossággal már be lehet lőni , mennyi igaz abból, amit eddig az ember mesélt... és még egy dolog, amit csak a Bristow Academy-n eltöltött 5 hónap után láttam világosan:
Az alapjaid, amire aztán mindent ráteszel majd, azok mennyire alaposak. Késöbb ez lesz az , ami akár az életedet is jeletheti - ha majd baj van.
Kb. 10-15 percet mentünk Keletnek, elértük a Fraser folyót, mellettünk a Summil hegy, gyönyörű. Clayton elöállt az elsö kunszt feladvánnyal, tegyem le a folyó torkolatánál a homokra a cuccot, valahol, ahol én jónak látom. Trükkös kis feladat. Ismeretlen terep, ismeretlen adottságok, ismeretlen talaj viszonyok, jóóóó. Innen dobtunk még egy kört, majd kerestünk egy "confined areat". Ez a kunszt az, amikor nagyon kicsi helyre, általában magas fákkal körül véve ( na itt aztán geci magas fák vannak ) be kell játszani a bringát, lehetöleg ugy, hogy onnan még ki is tudjunk szabadulni, ill. hogy mindenki boldog legyen és elégedett. Bejátszottam. Ihhihhhiiii.
Itt aztán , a folyó torkolatánál egy szigeten, magas fákkal körülvéve, izegtünk mozogtunk kicsit.
Evvel lehet ellenörizni, mekkora barom valaki és nem cseszi-e oda a helikopter farkát, ami ugye kilóg hátra és ezt a kezdö majmok hajlamosak figyelmen kivül hagyni..
Innen jöttek az autorotálgatós kunsztok. Hozzá nem értö hallgatóimnak erról csak annyit, hogy a helikopter, ha elromlik benne a motor, nem esik le ( azonnal ), hanem evvel az un. autorotálással le lehet juttatni egy kvázi biztonságos leszálló heyre ( vagy a katasztrófa szinhelyére ) anélkül, hogy ugy zuhanna, mint a kö.
- Tudod, van annak a fának a virága - ami az Avatarban is van - ami amikor esik lefele, akkor pörög fölül rajta valami és ettöl nem zuhan.. Na valahogy igy.
Nyilván ezt még fogjuk kicsit csinálni, mert minden kurva vizsgán evvel csesztetik az embert..
Ezek után elmentünk délnek, a folyó felett, majd a repülőtér felé vettük az irányt. Amkor A. fölé értünk, akkor láttam meg A.-ban, egy domb tetején egy akkora Sikh templomot, vörös réz kupolákkal, hogy elakadt a lélegzetem.
Erröl lesz holnap kép szerintem, de csak a levegöböl jön ki jól.
Innen simán ment minden, leszállás, megállitás, stb. Kis téblábolás, papir munka.
Networking.. Nem mentem a Starbuckba szendvicset enni, mert tegnap egész este fájt a gyomrom a délben elfogyasztott SB szendótól. Kiváncsi vagyok mi lehet benne.
Gondoltam elmegyek a VRC fittness melletti japan kajáldába, ami a multkor már bevált, de kedden zárva. Maradt az auto szerelö, idöpont egyeztetetés után, holnap 1 PM, és a tonhalas sali itthon, pirítóssal. Kímélö dieta.
Meg egy O'Doul's sör, amire itt az van irva, hogy 0.5% alkohol. 1 ampulla. Ennyit már birnia kell a rendszernek.
Este meg edzés. Holnap meg ujra Claytonnal, aki amugy 1,5 héten belül huz Austráliába tüzet oltani.

Orgy (c)