2010. november 10., szerda

Mountains - a hegyek felett ( sok képpel )

2010/XVI.
2010. November 10. Szerda 7:33 PM
( Flight time: 2:00, Type: B206 )


A mai nap undokul kezdödött. 3 sms, 2 nem fogadott hívás, kb 4 órakor reggel és üzenetek, az azonnali otthoni kapcsolat felvétel szükségességéröl.
Na ez az, amiböl tudod, hogy a reggeled el lesz cseszve. De nem teheted meg, hogy kibannolod a rendszerböl a kommunikációt... Sux.
Reggel 8 órára megjött az összes roszz hír, illetve azt hittem, ugyhogy irány a Chicco. Clayton jelezte, hogy induljunk hamarabb. Jó. A hangárban tüzetesen átnéztük a bringát, ami mára persze kis ellenörzö kviz játékká alakult, ahogy erre számitani lehetett.
- Ez mi, az mi? Ujabb kis ajtó kinyit, na és itt mit nézünk meg, stb.?
Kiváló, napsütéses, kirobbanóan szép idö volt. Ezért aztán irány a hegyek. A mai menü, ami a Canadai vizsgámat késziti elö - kisebb müszeres bohóckodás, steep turn / fordulni jobbra - balra 360 fokot, jó nagy konstans bedöntéssel, közben nem esni kelni /, deviation.


Deviation, az annyi:
- Na ecsém itt szar az idö, ugyhogy akkor A helyett megyünk B-be, improvizálj, találj oda.
Amikor bevégeztük azt a kis deviation bulit, egy völgyben találtuk magunkat, kb 4.000 feet magasan / kb. 1.400 m - a szerk. /, ahol is ujabb feladat várt, Clayton jelezte,hogy ö most egy vizügyi szaki és vizmintát kell vennie, legyek kedves a folyó parton találni egy helyet, ott leszállni.
Pisálnia kellett amugy, mint késöbb kiderült. :-)
Itt aztán megtapasztalhattam mitöl is más a hegyekben bohóckodni, mint a szuper sik Floridában. Nagyon nagyon más. Kinéztem egy finom kis homokos placcot a folyó szélén, mert amugy merö szikla volt az egész terep. Megkaptam az elsö leckét, mi az amire figyelni kell a hegyekben, elcsesztem kicsit az elsö leszállást, elkezdtük ujra, másodszorra jó volt. Clayton bevallotta az igazi okát annak, miér is akart kiszállni , azon kivül, hogy az iPhone-omra képeket csinál. Mint elöbb jeleztem.. pee...


Már mentünk is tovább. Vissza fele, a völgyben Délnek. Éreztem, hogy megint meg akar szivatni, és lehuzza a gázt még a völgyben, és vigyorgó tekintettel elsüti:
- Simulated engine failure! Baszd meg. De azért jó arc.
Nehéz döntés volt, elöttem szar volt, hátam mögött meg a hegyek. Kiértünk egy nyilt terepre, elsösorban ennek a kis akciónak az eredménye képpen. Itt aztán, volt néhány igazán ferde placc, ez a következö játék része , a slope landing. Ferde talajra leszállni. Ez nem annyira eccerü, mint látszik, mert ha a helikopter ferdén áll, egyrészt kurvára fel akar borulni, másrészt a rotor alkalmasint ferdesége miatt nem annyira akar sem le, - sem fel egyenesen menni. Hozzá nem értöknek szerintem szakmailag ennyi elég.
Miután elöfordulhat még, hogy az olvasóim egyszer helikopterrel terepen dolgoznak, itt mondom el gyorsan azt a 3 szabályt, ami a járó helikopterböl való ki -és beszállást irja le:
- a helikoptert mindig szemböl vagy maximum oldalról közelitjük meg, ugy hogy a soför lásson
- a fejünket lehajtjuk ( mint a filmekben ) és semmit de semmit nem emelünk feljebb, mint a vállunk magassága
- ha ferde talajon szállt le a madár, hegynek le szállunk ki és hegynek fel szállunk be
Na most már jöhettek Helki Sky-zni.


Vissza a bázisra. Minden jó volt. Állat volt a mai nap. Közben azért kiderült néhány dolog, ami megerösitette bennem az elmult kb. 1 év tapasztalatát, mi szerint:
Soha nem tudhatod, hogy akivel találkozol, késöbb, még mi jót vagy rosszat tehet neked az életben. Még ha azt hiszed vagy ugy is látszik, hogy semmit, ez drága barátom még a feje tetejére állhat. Ugyhogy nagyon óvatosan kinek mit mondasz és kivel arcoskodsz...
Magyarázat: Miután Cathy a fönéni és föpilóta és minden tudás és hatalom birtokosa megkérdezte, hogy ma hogy ment a repülés, a következöt mondta:
- Hallom tegnap jól ment, és nagyon nagyra értékeled az oktatódat, Claytont szakmailag.
- Igen, mondom, örülök neki, hogy végre olyan emberrel repülhetek - a Bristows majmok után - akitöl igazán lehet tanulni...kis nyalás, csillogó tekintet.
- Igen, mesélte tegnap Clayton.
Hatás szünet, én kicsit értetlenül nézek a nöre, bár gondoltam reportolt Clay a fönökének..
- Clayton ugyanis a férjem, beszélgettünk rólad este... Mondja Cathy mosolyogva.
Basszus! Juuuj de nagyon kell vigyázni.


Gyorsan össze szedelödzködtem, elpasszoltam valami elméleti kérdezz felelek játékot a ground school-os macikkal közösen és elmentem az autót megjavittatni.
Közben kiderült - kicsit tán erösebb hangerövel, mint vártam - hogy ha a Gex a családi birtokon bekapcsolja a MacBook Pro Apple notebookját, ami ugye eleve maga az anti Krisztus, akkor a T-Home internet elmegy a picsába 2 napra.
És ezért is mi vagyunk a hibásak, meg a Steve Jobbs. Ugy hogy, miután leadtam az autót, kerestem egy internettel bíró kávézót, és online elvittem a rendszert odáig, hogy legyen net ujra a családi birtokon. Kicsit hülyén néztek rám, amikor nem látszott, hogy fülhallgató van rajtam és abba beszélek, nem pedig magamba.. Utálom azt a geci T-Home által a családi birtokra beépitett foss ZTE kinai modemet, amivel szivunk amióta csak az IP Tv-t beüzemelték.
Az autót 2,5 óra alatt megcsinálták, nem fájt jobban mint 350 CAD. Ez megint hihetetlen frappánsan, gyorsan és jól ment. Nem tartott sokáig, nem akartak lehuzni. Söt, nem cseréltek olajat a motorban, mert igaz, hogy a Montana computere egy ideje sir e miatt, de az ember mondta:
- Öreg autó, jó abban a régi olaj is. A computert meg resetelni kell.
A hét további részével kapcsolatban kisebb változások várhatóak.
3 napos ünnep lesz, ugy hogy preventive elkezdtem szervezni V.-be egy 2 napos kirándulást, komppal, autóval, péntektöl.
Erról online beszámolok reményeim szerint.
Orgy (c)

2010. november 9., kedd

Hurrá repülünk ( v2.0 )!!!

2010/XV.
2010. November 9. 4:08 PM Kedd
( Flight time: 1:36 , Type: Bell 206 Jet Ranger )

Hírek
  • Igeeen. Ma debütáltam a Chiccoban waze. Elkezdtem a repüléseket.
  • Tix szóvá tette, hogy kibloggoltam, de azért elkezdete áldásos közremüködését a blog szerkesztésében - köszönöm neki
  • a Bankár megpróbált bereggelni egy kommentet, ami saját állitása szerint kedves volt és konstruktiv. A blogspot meg kidobta valami udvariatlan üzenettel... - ujra játszás?
  • Zsocc próbából reggelt egy kommentet, és neki meg waze müködött - igaz, hogy Ö a Gleccser Lesröl próbálta meg Austriából, ami ugye nagyrészt Európa versus Magyarisztán ( ahol a Bankár ücsörög ) - kösz.
  • az autón kisebb korrekciós mütétet kell végrehajtani holnap, mert olyan hangot hallat fékezés közben, mint amikor a husdarálóba csavar hullik - erröl majd beszámolok


Éjszaka nem aludtam jól. Nem tudom miért. Illetve...
Az utolsó mondatok, pl. villany szerelö:
- Ez itt akkor a fázis.. illetve... ( Haha és bocs. )

Nem voltam edzésen, mert lusta voltam. A VRC fittnessröl annyit kell tudni , hogy este 11 -ig van nyitva, szerintem, ha f4-ig nem érsz oda, már csak 8 után szabad menni. Egyébként a nagy Budapesti MoM Wellness is pont ilyen, a vállalati bérletesek miatt f5 és 8 között egy horror.
Tegnap meg 8 után nem volt kedvem elindulni, ti. genya hideg volt, meg mert filmet néztem.
Visszatérve az eredeti problémára, ha 2-3 napig nem futok vagy mozgok, akkor utána nem alszom jól, hanem elkezd járni az agyam. Ezt tetézte a f5 körül érkezö sms, ami bár nem csilingelt, mert már kikapcsolom a hangot, de zizegett - a franc essen bele az iPhone-ba.
Tíztöl repültem, no stressz, 8:30 -ra mentem a Chiccoba. Szereztem informaciot, melyik légijárművel fogok majd haladni, szereztem egy nyomtatót, kinyomtattam a meteort.
Itt jegyzem meg, hogy Clayton igéretével ellentétben, aki napsütést prognosztizált mára, esö, alacsony felhö alap, és 4 fok ami várt rám. Holnapra is napsütést igért , na kiváncsi vagyok.
Adtam egy kis pénzt Lynnek, aki bár nem fiatal, de a pénz akár csak virtuális értkezésére is kinyilik mint a tavaszi virág esö után és fiatalodik is hirtelen 5-10 évet. LoL.
Ezek után szereztem a repülö térröl egy diagrammot, jobb ha legalább nagyjából van fogalmunk arról hol is vagyunk. Ezt aztán megpróbáltam lekicsinyiteni a szolgálati fénymásolóval, amihez min. kellett volna egy programozói szakvizsga. Ez csak részlegesen sikerült, eztán feladtam.
Mindegy Clayton ugyis összefirkálta...
Az avianikában nem jártas hallgatóság kedvéért elmondom, hogy a repülö és a helikopter nem az aerodinamika miatt repül, hanem a papirok miatt, ami vagy már a fedélzeten van, vagy a pilótának kell elöállitania a repülés elött. Ezen igazságot mi sem egyszerübb bizonyitani, ha nincs papir, a szerkezet nem repül... tehát ha van papir, akkor ettöl repül.
- Miért is modtam ezt el?
A világ ezen felén elö kell álllitani egy un. Weight and Balance sheet-et, ahhoz, hogy a szerkezettel lehessen repülni. Lényegében ki kell számolni nem borul e fel a cucc vagy esik hanyatt vagy orra, ha felesik a levegőbe, mind ez a suly elosztás miatt...Ez egyébként a forgó szárnnyal bíró szerkezeteknél kritikusabb, mint a repülöknél..
Na ezt a W / B sheet-et előre leprogramoztam egy xls.-ben és igy a lehetö legkevesebb munkával elöállitottam és az erre rendszeresitett papirra vetettem.
Mert az emberi lustaság bár határtalan, de mindenképen hasznos.
Erre egy közelmultban történt eset a legjobb példa, amikor is nem mondtuk le a B. Tv-t, bár a T-Home bekötötte az IP tévét. Ami pont fél napig müködött, azóta, kb. 2 hete nem annyira. A lustaság itt is meghozta a maga gyümölcsét, back up rendszernek ott maradt a B. Tv, igy van mit ( nem ) nézni a családi birtokon.
Aztán megvártam, amig megjön Clayton. Láthatólag melegség öntötte el a szivét, hogy nem a puszta seggemre ücsörgök ott és várom, hanem felkészülten.. Hiába , a MAX-os iskola..
Felmentünk a board roomba, briefingelni, Clayton kicsit összefirkálta az airport digrammot és pedig okosakat kérdeztem.
Kis pisi, egy két aláirás itt - ott pre judis, majd irány a hangár, ahol tüzetesen átvizsgáltuk a verdát. Kicsit aggasztónak tartottam, hogy éles szemmel ( good eye ) rögtön találtam a motor térben , meg itt ott egy két kábelt, ami szét volt huzva. Ezért aztán bevéstem magamban a local szerelöknek néhény rossz pontot és magamnak meg beirtam a gyors memóriába, hogy itt bizony
s o h a de soha ne bizz meg a szerelökben!!!
Ekkor már persze esett, és kurva hideg volt. Láttam amint Andy ( ö a legöregebb oktató, a canadai hegyi helikopterezés dojenje - a szerk. ) egy kicsit nagyobb körturára indul a hegyekbe, akkurátusan bepakolt hátulra egy szörme kabátot, - olyat amiben a Malamutokat küldik a Yukonon -, egy hótaposót, meg egy hálózsák szerü cuccot, mint késöbb kiderült - parka.
Meg is állapitottam, hogy nem volt hibás elgondolás a LaFuma pehely hálózsák beszerzés ( extrem -25 C ) pont erre való hivatkozással...
Beültünk, bénáztam kicsit a sisakkal, a szemüvegemmel, az ajtóval, mert persze nem akartam bebaszni , mint a klozett ajtót, és hajrá. Check list, start up, gyia.
Amikor beülsz egy helikopterbe egy fazon mellé, ugy hogy nem repültél még vele, az mindig egy nagyon kritikus momentum. Mert egy helit hihetetlen gyorsan össze lehet törni, a hajtómüves cuccban pedig pillanatok alatt lehet 2-300 ezer dollár kárt csinálni. Clayton jól viselte az elsö egy percet.. Mert az elsö egy perc alatt azért az kiderül nagyjából, hogy mekkora barom az ember.
Még felszállás elött látszik sok minden abból, ahogy mozogsz a kabinban, de amikor egy helioptert elveszel a talajról, és kb 1-2 perc mulva felszállsz, kb. 70-80%-os pontossággal már be lehet lőni , mennyi igaz abból, amit eddig az ember mesélt... és még egy dolog, amit csak a Bristow Academy-n eltöltött 5 hónap után láttam világosan:
Az alapjaid, amire aztán mindent ráteszel majd, azok mennyire alaposak. Késöbb ez lesz az , ami akár az életedet is jeletheti - ha majd baj van.
Kb. 10-15 percet mentünk Keletnek, elértük a Fraser folyót, mellettünk a Summil hegy, gyönyörű. Clayton elöállt az elsö kunszt feladvánnyal, tegyem le a folyó torkolatánál a homokra a cuccot, valahol, ahol én jónak látom. Trükkös kis feladat. Ismeretlen terep, ismeretlen adottságok, ismeretlen talaj viszonyok, jóóóó. Innen dobtunk még egy kört, majd kerestünk egy "confined areat". Ez a kunszt az, amikor nagyon kicsi helyre, általában magas fákkal körül véve ( na itt aztán geci magas fák vannak ) be kell játszani a bringát, lehetöleg ugy, hogy onnan még ki is tudjunk szabadulni, ill. hogy mindenki boldog legyen és elégedett. Bejátszottam. Ihhihhhiiii.
Itt aztán , a folyó torkolatánál egy szigeten, magas fákkal körülvéve, izegtünk mozogtunk kicsit.
Evvel lehet ellenörizni, mekkora barom valaki és nem cseszi-e oda a helikopter farkát, ami ugye kilóg hátra és ezt a kezdö majmok hajlamosak figyelmen kivül hagyni..
Innen jöttek az autorotálgatós kunsztok. Hozzá nem értö hallgatóimnak erról csak annyit, hogy a helikopter, ha elromlik benne a motor, nem esik le ( azonnal ), hanem evvel az un. autorotálással le lehet juttatni egy kvázi biztonságos leszálló heyre ( vagy a katasztrófa szinhelyére ) anélkül, hogy ugy zuhanna, mint a kö.
- Tudod, van annak a fának a virága - ami az Avatarban is van - ami amikor esik lefele, akkor pörög fölül rajta valami és ettöl nem zuhan.. Na valahogy igy.
Nyilván ezt még fogjuk kicsit csinálni, mert minden kurva vizsgán evvel csesztetik az embert..
Ezek után elmentünk délnek, a folyó felett, majd a repülőtér felé vettük az irányt. Amkor A. fölé értünk, akkor láttam meg A.-ban, egy domb tetején egy akkora Sikh templomot, vörös réz kupolákkal, hogy elakadt a lélegzetem.
Erröl lesz holnap kép szerintem, de csak a levegöböl jön ki jól.
Innen simán ment minden, leszállás, megállitás, stb. Kis téblábolás, papir munka.
Networking.. Nem mentem a Starbuckba szendvicset enni, mert tegnap egész este fájt a gyomrom a délben elfogyasztott SB szendótól. Kiváncsi vagyok mi lehet benne.
Gondoltam elmegyek a VRC fittness melletti japan kajáldába, ami a multkor már bevált, de kedden zárva. Maradt az auto szerelö, idöpont egyeztetetés után, holnap 1 PM, és a tonhalas sali itthon, pirítóssal. Kímélö dieta.
Meg egy O'Doul's sör, amire itt az van irva, hogy 0.5% alkohol. 1 ampulla. Ennyit már birnia kell a rendszernek.
Este meg edzés. Holnap meg ujra Claytonnal, aki amugy 1,5 héten belül huz Austráliába tüzet oltani.

Orgy (c)

2010. november 8., hétfő

TC CPL HELI test prep PASSED - 91% ( NE NÉZZ HÁTRA )


2010. november 8. 2:06 PM Hétfö

Ne názz hátra, CSAK elöre!!!!

Levizsgáztam. Megint. Ebben az évben ez volt a 4.-ik computeres, angol nyelvü test megmérettetésem. Avianikából és elmebeteg hozzá kapcsolódó egyéb tudományokból. Talán csak a türelmem fogy lassan..
Kis lépésekkel, de folyamatosan elöre. Tudod, ahogy a "Nagy Egyiptomi túlélö KÖNYV" tanítja. A túlélés technikája nem egy nagy lépés, hanem sok sok ici - pici lépés, ami elöre visz. Vagy nem.
- Te Sanyi, figyelj?! Te most akkor túlélö túrán vagy?
- Aham, ha eddig nem mondtam volna, vagy nem tudtad volna kiolvasni a sorok között..
Közben elökerült Sziszi Barátom, kisebb korrekciós javaslattal, mi szerint a SON az son, és a SUN az sun. Köszönöm - elvileg igaz, a szójáték persze az, hogy a sun az son, de szerintem aki olvasta - értette. ( Mert a Sün az Sün, még ha lassan 21 is )
Meg elkerült ma még másik kedves Barátom - alias Bankár - mi szerint tegnap szünetelt a blog, és mi van a mindennapi betevö bloggal - amire szemét módon rászoktattam , és amúgy meg lehet-e kommentelni?
Lehet hát. Egyrészt miért ne? Másrészt ugyis én moderálom, harmadrészt meg mert inteligens embereket nem kell kioktatni az amugy is publikált 2 fontos szabályra, no privacy és no politika.
Kommenteljetek bátran!
Örülök annak is ha a követök száma nö, - erre vonatkozóan is elcsattant egy kérdés , nem tudom, hogy mennyire bonyolult be reggelni követöként, javaslom kérdezzétek Lencsi alias N.G.-t, biztos segit ha nem boldogultok. ( vagy Zsocit, de érzésem szerint most mind a kettö KÖVETÖM a Dakin boardozik, amiért igazán és nagyon irigykedem rájuk )

A computeres vizsgák amugy a világnak ezen a féltekén tiszták. Nincs mutyi, nincs varia. Az amerikainál van egy kb. 1700 kérdésböl álló adatbázis, mindez Californiában ( ahol nem fogadták el a 19. sz. javaslatot a Cannabis legalizálásáról - pedig nagy lépés lett volna ).
Mindegy receptre felirják - LoL...
Amikor elmész vizsgázni, bezárnak egy telefon fülkébe, amiben van egy computer, meg egy kamera. A segéd erö felhivja telefonon Californiát, és ott a gép sorsol neked száz kérdést. Ezt feltölti a fülkében lévö gépedre. Senki nem tudja mit fog feltölteni, csak a Big Brother. Van 3,5 órád, ha megvan a 70 %, PASSED ha nincs FAILED. Egszerü nem?
A TC -nél ( Transport Canada Aviation Authority ) hasonló az eljárás, csak itt 4 témakörböl áll a száz kérdés, elég 60 %-ot dobni, DE minden támakörben meg kell legyen a score. Kinnt kapsz egy dobozt, amibe berakhatod a személyes dolgaidat, mobil telefon, a Mama féltve őrzött fényképe, stb. ,clean mész be, clean jössz ki.
Igen, tetszik és szeretem ezt a fajta életet itt. Mert nincs mutyi, varia, trükközés. Ez kedvez azoknak akik tudnak, akarnak és szorgalmasak és tehetségesek - evvel szemben takaritja a rendszerböl a sunnyogókat, mutyizókat. És egy mérce van, mindenkinek, ami ráadásul jól érthetöen le van irva és elolvasható.

Erröl a "clean" dologról jut eszembe, hogy amióta a technológia lehetövé teszi, hogy kisebb anyagi ráforditással gyakorlatilag bárki hang és képet tud rögziteni és erre rá is szokott Magyarisztánban mindenki, ezt a un. 'clean bemenni tárgyalni' valamiröl ( ami "meleg" ) eljárást erösen javaslom ( és javasoltam is ) mindenkinek, hogy követelje meg a tárgyaló feleitöl. Jó persze elöször ez ugye hüha (?!) , de még mindig jobb, mint utána a YouTube-on vagy a RTL Hiradóban megnézni mi is történt velünk. LoL.
Mert az ide vágó nép bölcsesség ugye:
" A korrupció az amiból - drága fiam - minket kihagytak !"
Én pl. ha még egyszer majd megint manager leszek, és nem vadakat terelö juhász vagy tüzoltó, biztos hogy csinálok majd egy clean tárgyalót, ahová nem lehet bemenni - fejvesztés terhe mellett - csak tisztán.
- Skirozofén vagyok mi?
Álljon it egy idézet a kedvenc filmemböl ( Ridley Scott: Blade Runner ) angolul, arra vonatkozóan vagyok-e ? ( Rutger Hauer elöadásában )

" I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser gate. All those moments will be lost in time, like tears in rain. Time to die."

És holnap repülök waze. Elöre láthatólag helyi idö szerint 10.00-kor, mert Calytonnak nincs éccakai jogosítása ( nekem meg van hehe - igaz nem canadai ) és erre fogják idomítani ma éjjel ezért késöbb kezdünk. Király, utálok hajnalban kelni, amióta a MAX-nál nyomtam CRJ-n másfél évet és állandóan 3:30 -kor kellett kelnem.
Evvel a piros csodával, amiröl néhány képet feltettem ide a blogba, meg egyet a FB-ra is...
Persze kaptam megint rossz hireket is. A minap éppen viccelödtünk skype-on Zs.-vel, aki reggelente 6 körül - magyar idö szeint - szokott zaklatni, hogy ez az egész B.C. kaland itt olyan II. Rákoczi Ferenc Rodostói kirándulásához hasonlit, de nem..
Remélem nem. Igy pontos. Legalábbis egyenlöre még nem. De rossz hirek mindig vannak. Csak egy idö után szkeptikus leszel és nem veszed fel ha megint valami állatság derül ki éppen. Mész elöre, néha kicsit leszegett fejjel, a nyomtató ló kitartásával és leszarom bazdmeg.
Mert ez a legjobb, amit tehetsz.
/ azért ez nem volt annyira vicces befejezés, de majd holnap talán jobb lesz /
Orgy (c)

PS: Jó hir egyébként, hogy Tix, hosszú és kitartó unszolásomra elkezdte olvasni a blogot és igéretet tett arra, hogy miután most se sok dolga, szerkesztö - korrektorként alakit az amúgy alkalmanként gyatra stilusomon.

És végül itt egy kép egy Bell 47 esröl, ami bár szép - én nem szeretnék vele. Emberek vagyunk.